חיים משה – "להיות זמר", 1985

בכתבה ראשונה זו בסדרה של כתבות על התקליטים המכריעים של המוזיקה המזרחית, בחרנו לפתוח עם אחד התקליטים המשפיעים והמופלאים ביותר בתולדות הז'אנר המזרחי: "להיות זמר" של חיים משה. שראה אור לראשונה באוגוסט 1985. 

רבים הם התקליטים המצליחים בתור הזהב של המוזיקה המזרחית בשנות ה-80' שקבעו רף חדש לתקליטים שיצאו לאחריהם: "נכון להיום" המפורסם של זוהר ארגוב משנת 1982, "צעד חמישי" של שימי תבורי משנת 1981, "בחצות הליל" של איציק קלה משנת 1985 ועוד… יחד עם זאת, התקליט שקבע את הרף הגבוה ביותר לתקופתו והפך לאחד התקליטים החשובים והמובילים ביותר בתולדות המוזיקה המזרחית בכלל ובשנות ה-80' בפרט הוא התקליט "להיות זמר" של חיים משה, שכאמור, ראה אור לראשונה באוגוסט 1985.

"להיות זמר"
מילים: עוזי חיטמן וציון שרעבי
לחן: ציון שרעבי


באותם שנים התקליטים המזרחיים היו בעיבודים מאוד קלילים ועם השפעות של אורגני הסינטיסייזר ששטפו את הטכנולוגיה המוזיקלית באותם שנים. אותם תקליטים היו למעשה הפקות זולות ונוחות עבור ההפקה ועבור הזמרים. לעומת זאת, היו אלבומי מופת שהופקו עם להקה חיה של ממש, עם טובי המעבדים באותה תקופה ועם טובי נגני האולפן בארץ. כזה הוא "להיות זמר" – אחת ההפקות החשובות והיקרות מבחינה מוזיקלית באותה תקופה. לצורך ההפקה גייס מפיק התקליט, אשר ראובני, את המעבד והמנצח הנהדר ננסי ברנדס, שאיתו רשמו הצלחות קודמות עם זוהר ארגוב בתקליטים "נכון להיום" משנת 82' ו"כך עוברים חיי" מ-84', וגם עם שימי תבורי בתקליטים "שבועת עולם" מ-82' ו"אלירן" מ-84'. בתקליט הנ"ל זהו שיתוף הפעולה השני בין ברנדס לחיים משה: כשנה לפני יציאת התקליט "להיות זמר" שיתפו השניים פעולה בתקליט המצליח "תן לזמן ללכת", ששבר שיאי מכירות בשנת 84', שנה שלמעשה הייתה שנת השיא ב"תחרות" בין חיים משה לבין זוהר ארגוב, כשכל אחד מרקיע שחקים במכירות עם תקליטו שלו.

חיים והחברה מוכן
מימין: ציון שרעבי, אשר ראובני, חיים משה, ננסי ברנדס

בין הנגנים בתקליט "להיות זמר": המתופף איקי לוי, מתופף האולפן העסוק ביותר באותה תקופה; מאיר ישראל הנהדר על כלי ההקשה; הגיטריסט המפורסם שמוליק בודגוב, ונגן הבס המעולה יוסי מנחם. אם השמות הללו מוכרים לכם, אתם בהחלט לא טועים: מדובר למעשה בלהקת "ברוש" המפורסמת, להקתו של אריאל זילבר. להקת "ברוש" למעשה הייתה בסיס להמון הקלטות בשנות השמונים, ואפשר למצוא אותם גם בתקליטו החמישי של זוהר ארגוב "ים של דמעות", וגם בתקליטו השישי "להיות אדם"; דני מוסקו, אברהם פלדר ופטר ורטהיימר, מטובי הנשפנים בארץ מאז ועד היום, על החצוצרות, הקלרינט ועל שאר כלי הנשיפה; אריס, נגן הבוזוקי המפורסם והנהדר בהופעה פשוט מצוינת בתקליט; קולות רקע מפיהן של הזמרות הנהדרות איריס שמי, פנינה בריק ורותי בן-אברהם, הידועות מלהקת "סקסטה" המפורסמת, ומעל כולם, בהופעה בלתי נשכחת: הכנר פליקס מזרחי, בו למעשה נתן את אחת מהופעות חייו בתקליט כלשהו, עם מהלכי כינור קסומים ובלתי נשכחים. ומעל כולם ניצח, עיבד והפיק מוזיקלית המעבד ננסי ברנדס, שהיה בשיאו באותה תקופה, והיה למעבד המוזיקלי העסוק והמוערך ביותר באותם שנים.

חיים וציון שרעבי מוכןחיים משה וציון שרעבי בהקלטות

התקליט נפתח עם שיר הנושא "להיות זמר", שיר שהפך למעשה ללהיט גדול. שיר בקצב מהיר ושמח, למילים משותפות לעוזי חיטמן וציון שרעבי, וללחן של שרעבי. השיר השני בתקליט, "מה עם הילד", הפך לקלאסיקה ברפרטואר של חיים משה. הלחן לשיר למעשה לקוח מתוך הסרט "אמא הודו", סרט הודי משנת 1957, ללחן של המוזקאי ההודי המפורסם נאושד (Naushad). את המילים לשיר כתב יורם הראל-חיימוב, שלמעשה הלחין כ-7 משירי התקליט. חיימוב, יהלומן בהכשרתו, היה "חוטא" בכתיבת מילים ולחנים שזכו להצלחה גדולה. בין שיריו המפורסמים: "ממה אתה בורח" של חיים משה, "אני העבד" של איציק קלה" ועוד רבים וטובים… השיר השלישי בתקליט הוא "נערה", למילים משותפות של עוזי חיטמן וציון שרעבי, וללחן שרעבי. השיר הפך ללהיט גדול אצל הגרעין הקשה של מעריציו של משה, וחבל שמשה למעשה כמעט מעולם לא ביצע אותו בהופעותיו. השיר הרביעי בתקליט, "יחס חם", גם הוא חובר באותו האופן כמו "להיות זמר" ו"נערה": מילים של חיטמן ושרעבי, ללחן של שרעבי. למעשה, זהו החיבור הראשוני בין השניים, שהתברר כמוצלח ביותר ושהפך להצלחה בתקליט.

יורם הראל חיימוב מוכן
יורם הראל חיימוב

מכאן והלאה, כל השירים עד סוף התקליט נכתבו ע"י אורי חיימוב והולחנו ע"י יורם הראל-חיימוב. ולמי שלא שם לב עדיין לשמות המשפחה הזהים – אכן מדובר באחים. השיר החמישי בתקליט, "לשיר בלב", שיר נהדר וקליל, שהושמע לא פעם ולא פעמיים בערבי ריקודי עם שונים. השיר שפותח את צד ב' בתקליט, שיר מס' 6, הוא השיר "עד כלות הנשימה". בשיר הנ"ל זכה חיים משה במקום הראשון בפסטיבל "דרור – למנצח שיר מזמור" משנת תשמ"ה, 1985. אותו פסטיבל כבר היה בסוף ימיו, והזכייה לא השפיעה על הקריירה המזהירה של משה, שהיה למעשה בשיאו באותה תקופה. אגב, באותו פסטיבל התמודד זמר מפורסם נוסף, שדורג במקום ה-15 והאחרון: זוהר ארגוב, שהתמודד עם השיר "מלאך ושטן", בתקופה בה חלה צניחה גדולה בקריירה שלו, ולמעשה ראה את חיים משה לוקח את מקומו באותה תקופה כזמר המצליח בז'אנר.

"מה עם הילד"
מילים: יורם הראל חיימוב
לחן: נאושד (הודי)


השיר השביעי בתקליט הוא למעשה מפסגת שיריו של משה, ולדעת כותב שורות אלה מדובר למעשה בשיר הטוב ביותר של חיים משה בכל הקריירה: "הו שיכור". שיר קסום, מלא חלומות, עם ביצוע בלתי נשכח של משה, ללחן בלתי נתפס ולמילים בעלי משמעות עמוקה. ישנם הרבה שירים המדברים על חייו של השיכור: "שיר השיכור" המפורסם של ג'ו עמר, וגם שני השירים של זוהר ארגוב בעלי אותו השם – "כמו שיכור", אחד מהתקליט "כך עוברים חיי" מ-84' והשני מהאלבום "הדרך הברוכה" מאמצע 87'. אך לדעתי מעל כולם בהחלט ניצב השיר המדהים הזה. השיר מדבר על שיכור שחי ברחובות, המחפש חום ואהבה, אך למעשה תמיד נופל חזרה לחיקו של הבקבוק, וזוכה להשפלות מצד ילדי הרחוב… "האנשים הביטו בי ברחמים, נודד הייתי בלילות ובימים. ילדי הרחוב רדפו אותי, ואנוכי נמלטתי, אל הבקבוק שבחיקי…" – משפט כל כך חזק שבקלות מעביר למאזין את אותה התמונה של השיר, ביכולת נדירה של כותב להעביר במילים למאזין את תחושותיו. בשיר הנ"ל ללא ספק חיים משה בהחלט בביצוע חייו. זה מוזר ואף עצוב לדעת שדווקא השיר הכל כך קסום הזה הפך לנשכח, למעט מעריציו הכבדים של חיים משה. לעניות דעתו של כותב שורות אלה, מדובר למעשה באחד מהשירים המדהימים ביותר בתולדות הז'אנר, ובאמת זה יהיה מסקרן לדעת מי יהיה הזמר הראשון שישכיל לעשות ביצוע מחודש לשיר, למרות שצריך להודות על האמת: על העיבוד המושלם של ברנדס, על הכינור הבלתי נתפס של פליקס מזרחי ועל שיאו הווקאלי של משה יהיה בהחלט כמעט בלתי אפשרי להתעלות, אך יחד עם זאת, השיר כל כך פתוח להרבה כיוונים שונים, ששווה יהיה לראות אם אכן יקרה הדבר ועוד נשמע את השיר המדהים הזה בביצוע מחודש. השיר השמיני בתקליט, "לאן הלכת", הוא שיר נהדר שממשיך בקו הנהדר של התקליט, עם עיבוד חכם בהחלט של ברנדס. השיר התשיעי נותן במלוא תפארתו את הבוזוקי של אריס, ללחן פשוט חלומי של הראל-חיימוב. השיר החותם את התקליט הנהדר הזה הוא "שובי אליי", אחד משיריו הנהדרים של חיים משה בכלל, עם מילים מאוד קלאסיות באופי "תנכ"י" משהו, אך מאוד מלאות בעומק ובשמחת חיים.

"הו שיכור"
מילים: אורי חיימוב
לחן: יורם הראל חיימוב


ולסיכום: התקליט "להיות זמר" הוא למעשה תקליט השיא של חיים משה, בתור הזהב שלו בשנות ה-80', וזאת עוד לפני התקליטים האדירים שעוד נכונו לצאת לאור לאחריו ואף שברו שיאי מכירות כמו: "תודה", "עוד יום עולה", "כל נדרי" ו"נשבע", שקיבעו את משה כזמר המצליח ביותר במחצית השנייה של שנות השמונים. חיים משה בשיאו הווקאלי ללא ספק, וננסי ברנדס בעיבודים מהודקים וחכמים מאין כמוהם, ובקלות אפשר לשמוע את המחשבה העמוקה מאחורי כל צליל. ברנדס שמר של קונספט ברור וחלק לאורך כל התקליט, מה שלמעשה תורם לאחידות הנפלאה ולקו המוזיקלי הנפלא בתקליט. פליקס מזרחי בהופעת שיא על הכינור, במיוחד בשיר "הו שיכור", והופעה מציונת למעשה של כל מי שהשתתף בתקליט – כל אלה יוצרים את אחד התקליטים המוצלחים והחשובים של חיים משה בפרט ושל המוזיקה המזרחית בכלל. תקליט מומלץ, ולכל מי שלמעשה לא שמע לעומק מעולם את התקליט, מוזיקאי, מעריץ או סתם חובב מוזיקה מזרחית – אותו אדם ראוי לחשבון נפש גדול. מדובר בתקליט חובה בכל אוסף. מדובר בתקליט מלא השראה ומלא חלומות, ולכותב שורות אלה התקליט מחזיר לילדות היפה, לתקופה אחרת, ואף העשיר את עולמי המוזיקלי שלי בצורה מכרעת, ואני מקווה שבזכות שורות אלו אולי אולי אעשה חסד עם התקליט הזה ואגרום לעוד אנשים להעשיר את עולמם המוזיקלי, כי אין תקליט ראוי מזה בכדי לפתוח את פינת התקליטים שלי באתר "הכרם". תהנו… 10/10.

מאת חן עובד  ·  9 באוקטובר 2013
תגיות:

11 תגובות בנושא “חיים משה – "להיות זמר", 1985”

  1. מידע חשוב ונוסף על התקליט: התקליט הוקלט באולפני "סיגמא" שבשכונת מונטפיורי בת"א, והתקליט הוא התקליט ה-8 של חיים משה… השיר "עד כלות הנשימה" בביצוע המקורי מהפסטיבל הוקלט באולפני "בית המורה" בת"א

  2. חן היקר תודה רבה על המידע הכתבות האלה באמת מאוד מענינים ותמיד טוב להיזכר
    בנוסטלגיה הזאת .אשמח אם תמשיך לעשות עוד כתבות כאלו. תודה רבה ישר כח.

  3. אחד האלבומים ה
    איכותיים שקיימים במוזיקה המזרחית עד היום יש לי את הקלטת הצהובה שלו. אין דברים כאלה יותר. הלחנים המילים העיבודים פס הקול שבאלבום משהו עילאי. אני אישית שומע את האלבום עד היום ונהנה מכל. צליל

  4. חן תודה רבה על העשרת הידע.. תקליט ענק של זמר ענק..
    בזכותך הכרתי את השיר המדהים "הו שיכור" בזכות הדף של היכל התהילה בפייסבוק ..
    כל הכבוד, כתבה מושקעת שנהניתי לקרוא, מלאה במידע שלא נחשפים אליו כמעט בשום מקום, ובטח ובטח שלא בתקשורת.

  5. חן עובד היקר – כתבה מושקעת ונהדרת, נהנתי מאוד לקרוא.

    רק שני תוספות: מאיר ישראל המתופף לא היה שייך ללהקת "ברוש" המיתולוגית שניגנה בעשרות רבות של הפקות של מוסיקה מזרחית (לעיתים ללא ציון קרדיט)

    את השיר "עד כלות הנשמה" עיבד אורי קריב, ולא ננסי ברנדס.

    עוד הצעות שלי לסקירה של אלבומים מופלאים משנות ה-80 שלא תמיד להכרה הראויה:

    חיים משה – "תודה" 1987

    אלי לוזון – "הנשמה" 1988

    מרגלית צנעני – "שמור אותי" 1988

    נתי לוי – "אש" 1989

    אוריאל שלומי – "במחרוזות שירי נשמה" 1989

    וכמובן איך לא – ישי לוי – "להתחיל מבראשית" 1989/90

    1. היי ציוננקו ידידי! מאיר ישראל אכן לא היה בלהקת "ברוש", אלא איקי לוי. אם השתמע אחרת בכתבה – מתנצל. זוהי הכתבה הראשונה שלי ואני עדיין מחפש איך להעביר את המסר נכון ובצורה ברורה – וסמוך עליי גם בהמשך שהמידע שאביא אהיה המדויק ביותר ברשת ובכלל, ובכל כתבה וכתבה הקונספט יהיה ברור יותר. ולגבי השיר עד כלות הנשימה: את השיר המקורי בפסטיבל עיבד אכן אורי קריב הנהדר, יחד עם זאת את הגרסה בתקליט "להיות זמר", למרות הרשום – עיבד ברנדס, בעיבוד חדש ומקורי – אך לפי התנועה המוזיקלית המקורית של קריב בפסטיבל, אך שוב – בעיבוד חדש שהתאים לקונספט של התקליט. אגב, אני אעלה בהמשך את הביצוע המקורי של השיר "עד כלות הנשימה" מהפסטיבל: הוא בעל מילים שונות ומוזיקה אחרת לגמרי, ושם תשמע בהבדל. תודה לך על שקראת ידידי ומקווה שעוד תהנה מהכתבות הרבות שבדרך… ובאמת עוד אכתוב גם על התקליטים שציינת בהמשך, ומקווה שאפתיע אותך ואת שאר הקוראים עם תקליטים שבאמת הגיע הזמן לתת עליהם אור מחודש – וזוהי כוונתי. הגיע הזמן לעשות סדר בהסטוריה ולתת לכם הקהל את התקליטים שנשכחו, וגם על התקליטים האדירים. אין בארץ אתר מסודר שעושה את כל אלה – וכאן באתר "הכרם.נט" זה יקרה דרך המילים שלי.

  6. אהלן חן.
    אני במאי דוקומנטרי ועובד על סרט דוקומנטרי על תחילת הקרירה של ארגוב (לא סשה)
    צור עימי קשר, רוצה לעניין אותך במשהו

    1. היי עופר. בשמחה. 052-685-1010, אני זמין בכל שעות היום. Chen oved או ״היכל התהילה של המוזיקה המזרחית״ בפייסבוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פאנל משתמש

אתה לא מחובר.


קטגוריות

סקר

באיזה מדור הייתם רוצים יותר כתבות באתר?

צפה בתוצאות

Loading ... Loading ...

תגובות אחרונות