בנימה אישית: האיש בעל לחיי הסופגניה

קולו של הזמר הותיק דקלון סימל את ראשית המהפכה של מוסיקת הקסטות בישראל. דקלון (יוסי לוי) וחברו הגיטריסט משה בן מוש הביאו את צלילי החפלות של כרם התימנים להמונים המשולהבים כשהם רוכבים על וספה עמוסה. בן מוש היה הנהג והחזיק גיטרה בין רגליו, ודקלון נהג לשבת מאחור ולחבק את המגבר. זה היה ב – 1974 ומאותו רגע לא היה ילד בשכונות ובעיירות הפיתוח שלא הכיר את "חנל'ה התבלבלה", הלהיט המזרחי הראשון שכתב נתן אלתרמן לניגון שהיה פעם חסידי. דקלון החייכן והשמנמן דומה יותר לפקיד בנק שמרן מלמהפכן מסוגף עם עיניים בוערות. האיש בעל לחיי הסופגניה, שייך לתקופה שזמר היה בעל מלאכה שתפקידו לשמח ולהתפרנס, ולא נרקיס כריזמטי וזוהר.

תמונה או כתבה אודות הצמד דקלון ובן מוש ( המכונה בקיצור 'דקמוש' ) לא התפרסמה באף מקום, והקהל שהכיר בעל פה את השירים לא ידע איך באמת נראים אנשי להקת "צלילי הכרם". בימי פרוץ המהפכה, הופיעו זוג החברים בפני אלפי אנשים באולמות שהכילו רק כמה מאות מקומות. תמיד דחפו אותם, הם בקושי הגיעו לבמה, וכמעט אף אחד לא הבחין שהצמד הלבוש בבגדי שבת הם הלהקה לה ציפו כל כך.

הביצוע המקורי של צלילי הכרם לשיר חנה'לה התבלבלה 

הצלקת הכי גדולה בנפשו של דקלון, איש שתמיד שמח בחלקו, נגרמה בחסות אותו ערפל תקשורתי שאפשר את הגניבה הגדולה ביותר במוסיקה המזרחית – מתחת לאפם של "צלילי הכרם" הקליטה להקת "צלילי העוד", בהנהגתם של הגיטריסט יהודה קיסר ורמי דנוך, את כל שיריהם של דקלון ושותפיו, והצליחה להוציא את "חנל'ה התבלבלה" חודש מוקדם יותר. קהל רב רכש את האלבום אך דקלון טוען בלהט שאנשים רבים שברו את התקליט מרוב זעם לאחר שגילו שהאלבום אינו מכיל את קולו. הפצע שתת דם כשהלהקה היריבה זכתה בתהילה, כסף רב, ואפילו בכתבה ב"מבט לחדשות". למרות זאת, כשההיסטוריה שפטה היא החליטה שדקלון ובן מוש הם האבות המייסדים של המוסיקה המזרחית.

הביצוע של להקת צלילי העוד לחנה'לה התבלבלה

פיוס התאפשר בין המחנות היריבים רק לאחר שמקומם של דקלון ובן מוש הובטח בכותל המזרח. דקלון אפילו שלף לכבוד האירוע כמה מן האמיתות הנצחיות שלו: "כשאלוהים מוריד גשם הוא מוריד אותו על כולם".

הקריירה של דקלון שמשה כבית גידול לזמרים מזרחים בראשית דרכם. חיים משה (שהיה במשך שנים סולן שני בלהקת צלילי הכרם), זוהר ארגוב, ג'קי מקייטן, ואפילו אייל גולן עלו לשיר איתו בתחילת דרכם. פשטותו של דקלון כטרובדור עממי ניכרת גם בדרכו המוסיקלית.

רוב שיריו של דקלון אינם מקורים – הוא רב אמן בביצוע גרסאות לשירים של אחרים. הוא חובש כיפה, מרבה לשיר פיוטים תימניים ושירי ארץ ישראל, ו"חגיגה בכרם". בימים אלו עובד דקלון על פרויקט משותף עם הזמר סגיב כהן וביחד הם מחדשים שירים ישנים בסגנון שרק הם יודעים לעשות.

פורסם במקור באתר רביבו.נט.

מאת רותם שמואלי  ·  31 במרץ 2014

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פאנל משתמש

אתה לא מחובר.


קטגוריות

סקר

באיזה מדור הייתם רוצים יותר כתבות באתר?

צפה בתוצאות

Loading ... Loading ...

תגובות אחרונות